Maleisie2012.reismee.nl

Taman Negara (oftewel Het Nationaal Park)

Na een lange dag reizen vanuit de Cameron Highlands, vertrek om 8 u, waren we om 18.00 u op de plek van bestemming. Voor deze avond hadden we ookal een excursie geboekt dus dat betekende dat we weer moesten oversteken naar de overzijde van de rivier waar alles gebeurt. Ons bed staat namelijk aan de andere kant van de rivier, waar voor de rest als ons resort niets is.

Dus er varen daar taxi bootjes, kosten een ringgit (25c) pp. Om 8u vertrok de jeep en dan maar kijken of je dieren kunt spotten, eerst een Slow Loris gezien, apart diertje, erg traag maar leuk koppie. Verder op een soort van jungle ingereden maar dan van palmbomen, ook wel apart.Daar stak een python de weg over, en even later een uit zijn slaap gerukte kleine slang. Nog een slang en een kudde koeien die daar liepen en dat was het.

Na redelijke nachtrust om half 6 wederom ook hier helaas een moskee, die roept.

We werden om 9.30 verwacht voor de Canopy walk, wederom de rivier over en daarna een stukje de rivier verder op. Canopy walk was aardig maar niet bijzonder, na de Flight op de Gibbon in Thailand is dit niet veel aan.

De rest van de dag geluierd en sávonds op de rivier wezen eten.

Vrijdag nog wat wildlife gespot, Dennis wilde nog bijkleuren en zat buiten, daar kwam een leguaantje voorbij, later een slangetje en later op de dag de apen, erg grappig allemaal zo in het wild.

Om drie uur gingen we op excursie naar de Orang Asli, de oorspronkelijke bewoners die er nog wonen.(in het wild), dus weer rivier over, ander bootje en rivier weer verder op.

Daar demonstratie van vuur maken, pijltjes voor blaaspijp maken en de blaaspijp zelf, er werd ook uitgelegt hoe ze er leven.

Op zich wel leuk om te weten hoe ze daar zo leven maar wij willen niet ruilen.

Dit was de laatse excursie voor hier en morgen dus lekker naar huis.

Dat wordt nog een lange reis, eerst weer de boot om 9u ,ong 2,5 u, daarna naar de overstapplaats om de grotere bus,om 13.00 te nemen naar KL, daar waren we om 16.30.

Toen een taxi naar het vliegveld ook weer ruim drie kwartier en toen konden we inchecken, gelukkig kon dat dus gelijk en waren we onze koffers kwijt. Om 21.25 gaat onze vlucht pas. Als wij in Singapore aankomen nog ongeveer 2,5 u wachten want de vlucht vertrekt pas om 23.55.

Bijna op tijd vertrokken, weinig turbulentie in verhouding met de heenreis, 25min te vroeg geland......al met al weer lekker thuis, en dat was Maleisie 2012.

Alles opgeteld zo ongeveer over land bijna 1600km gereisd om overal te komen en niet te vergeten al die vlieg kilometers.....Amsterdam/Singapore 10.447km, Kuala Lumpur/Singapore 340 km en Singapore/Amsterdam 10.447 km. Het retourtje Rotterdam/Amsterdam met de auto 132 km. Al met al weer genoeg en dat was Maleisie 2012.